Sydafrika turisme og jagt

Sydafrika turisme og jagt aug. 2024

De 2 gode vennepar Ida & Kristian plus Anne Grethe & Mogens ville gerne opleve Sydafrika, hvor det skulle være en kombination af både turisme, opleve lokalkulturen, befolkningen, jagt og afslapning.
Jeg var ikke i tvivl om, at dette kunne vores fantastiske partner Paul i Eastern Cape arrangere. Han er helt fantastisk på dette punkt, han får alle kundernes ønsker og så sammensætter han turen herefter, så alle føler sig tilpas og der er noget af det hele.
Da Kristian til dagligt arbejder med grøntsager i stor stil, ville han gerne se et appelsin farm-pakkeri i SA. Mogens & Anne Grethe driver en malkekvægbesætning i DK, og de ville gerne se, hvordan de drev dette i SA.
Da Paul tilfældigvis var i DK i foråret, satte vi et møde op ude på vores kontor med Paul og kunderne og fik talt tingene og alle ønskerne igennem.
Herfra er det gået som ønsket, og de har haft en fantastisk tur og lavet et rigtig godt referat og dagbog fra turen, som er krydret med dejlige billeder, som kan læses her:

Så blev det endelig d. 6/8-2024, hvor vi skulle afsted:

Turen startede i Give, tirsdag formiddag, hvor vi skulle med toget til Københavns lufthavn kl. 9:30. Her oplevede vi turens eneste forsinkelse i forbindelse med transport. Vi nåede lige at frygte ”åh nej, når vi nu ikke vores fly? Kommer der flere forsinkelser?” Men vi nåede vores fly i København og var lettede over at der ikke kom flere forsinkelser.
Vi skulle flyve kl. 16:05 og havde 2 mellemlandinger inden vi var fremme i Port Elisabeth. Den første mellemlanding var i Doha, hvor vi havde ca. 3 timer inden turen gik videre mod Sydafrika. I Sydafrika havde vi en mellemlanding i Johannesburg, hvor vi landede onsdag omkring kl. 9:50 her skulle vi vente i godt 4 timer inden vi skulle med fly til Port Elisabeth. Da vi endelig nåede frem til Port Elisabeth, stod Poul klar til at hente os, og vores Safari eventyr var nu klar til at starte.
Vi kørte ud til et lille smukt hotel hvor vi skulle tilbringe den første nat i Sydafrika. Vi opdagede hurtigt at der ikke var varme i husene i, hvilket vi lige skulle vænne os til for det blev jo ret koldt om natten. (Det var jo vinter dernede). De havde varmetæpper i sengene, og dem brugte vi meget (vi vil også have fat i sådan nogen her hjemme😉).
På hotellet fik vi det lækreste aftensmåltid og så kunne vi bare begynde at glæde os til alle de oplevelser som ventede på os.
Torsdag d. 8/8-2024
Efter morgenmad skulle vi i en Elefant Park, hvor vi blev så overrasket over alle de vilde dyr vi så. Poul vidste lige hvor og hvornår vi ville kunne se vilde dyr, for pludselig sagde han at vi skulle spise frokost nu, for så kunne vi køre hen til et vandhul hvor elefanter kom og skulle drikke. Det var fantastisk at opleve dette, for der kom elefanter fra alle sider, og de vidste præcis hvor de skulle hen for at drikke.
Derefter gik turen mod GEM SAFARIS.
Vi var der ca. ved 18-tiden, hvor vi fik vores værelser, derefter skulle vi over at spise hvor Pouls kone lavede det lækreste mad til os under hele turen. Efter vi havde spist og fået snakket en masse, var det ved at være sengetid, for hold da op man bliver træt af at opleve så mange nye ting. Men man skulle lige vænne sig til at værelserne var kolde.
Fredag d. 9/9-2024
Vi startede dagene tidlig om morgen, og morgenmad var mellem kl. 5.30 og 7.00. Efter morgenmad blev vi vist rundt på farmen og sidst på formiddagen skulle der prøveskydes. Efter frokost og en hvil, skulle vi ud at køre igen. Mogens skød en springbuk inden aften.
Lørdag d. 10/8-2024
Efter morgenmad begyndte den store Kudu jagt, men det er ikke en som bare lige skyder.  Vi var på jagt efter en Eastern Cape Kudu, som er kendt for sin smukke mørke pels. Den kaldes også ”the gray ghost of Africa” (Afrikas Grå spøgelse) da dens pels gør det muligt for den at blande sig godt ind i omgivelserne.
Vi kørte hele dagen, men fandt ikke nogen Kudu, MEN den storslået natur fandt vi. Det er nærmest umuligt at beskrive den natur de har, og man kan kun fange et kort glimt af skønheden på billeder.
Vi kunne simpelthen ikke få taget nok af billeder, og når vi kom til aftenen, så var vi bare mætte af den stor oplevelse vi havde været på.
Søndag d. 11/8-2024
VI begyndte dagen med at Kristian skulle forsøge at skyde en kudu, hvis de kunne finde en. Hele dagen var der 3 ekstra mand med, som blev kørt ned i en kløft for at drive kuduer frem. Poul kørte Kristian, Grethe og mig op ad et andet bjerg, hvor Kristian blev sat af midt på bjerget og Grethe og jeg blev kørt helt op på toppen hvor vi skulle vente. Det blæste en hel del deroppe, så vi fandt ud af at det er koldt at være på toppen. Poul gik ned til Kristian, og efter et par timer kom Poul tilbage og fortalte at Kristian havde skudt en kudu og vi skulle komme med ned og se. Da Grethe og jeg kom ned til Kristian kunne vi se hvor stor en kudu egentlig er. Poul var nødt til at ringe til Maritza og få hende til at sende yderlige 3 mand ud til os for at de kunne bjerge kuduen. Kuduen skulle bæres ca. 300-500 m, og det var de nødt til at være 6 mand for at kunne gøre. De 6 mand vidste lige hvordan man skulle gøre, og det virkede nemt da de gjorde det, men de har sikkert også prøvet det mange gange før. Kristian var meget glad og stolt over sin bedrift.
I mellemtiden var Mogens og Lille Poul (Pouls søn) blevet sat af, for Mogens ville gerne skyde en springbuk mere, og de gik hele formiddagen, men så ikke nogen springbuk. De så dog en kudu, så de endte også med at være på kudu jagt. Om eftermiddagen tog vi atter på jagt, men der blev ikke skudt andet denne dag. Turen hjem var over nogle andre bjerge hvor de skulle efter om Pouls dyr havde det godt. Det var blevet en lang tur vi var på denne dag, og vi var først hjemme igen ved 8-tiden om aftenen. Det bliver ret koldt om aftenen dernede, så det var dejligt at komme hjem til en åben pejs og varm mad. Men trætheden kom hurtigt snigende.  Alt i alt var det en rigtig dejlig søndag
Mandag d 12/8-2024
På denne mandag var det Mogens’ tur til at skyde en kudu. Men ligesom dagen før, var de utrolig svære at finde. Vi kørte rundt og rundt for at se om vi kunne finde en, igen i dag var der 6 ekstra mand med til at prøve og se om de kunne finde nogen og drive dem frem med Mogens, Kristian og Poul, men de kunne heller ikke finde nogen.
Vi kørte rundt og satte folk af, samlede dem op igen et andet sted for at se om de kunne finde nogen. Mens Mogens, Kristian og Poul var ude og se om de kunne finde en kudu, blev Grethe og jeg siddende på bilen. Og hold da op hvor så vi mange dyr, både kuduer. Springbukke og mange flere dyr. Vi blev hurtigt enig om at næste gang måtte vi hellere skyde, da vi så dyrene meget tæt på, dem som Kristian, Mogens og Poul var ude og lede efter. Da Mogens, Kristian og Poul var ved at opgive på at finde en kudu, kom der pludselig en som Mogens skød. Også denne kudu var svær at få bjerget, men så var det jo heldigt at Poul havde en masse dygtige folk til at hjælpe.
Denne mandag kom vi sent hjem og spise frokost, og efter frokosten tog vi atter på jagt og ud at opleve den storslåede natur de har. Naturen er noget vi aldrig kommer til at glemme.
Tirsdag d. 13/8-2024
Så var den første del af turen ovre, og det var tid til at vi skulle ud og opleve noget andet. Dagen startede med at vi skulle køre fra gården allerede kl. 6:00, så vi stod allerede op kl. 5:00, for at vi kunne pakke og spise morgenmad inden vi skulle afsted. Det første stykke af turen var 24 km på grusvej, hvor vi skulle fra GEM Safaris og videre mod Graaff-Reinet, og det tog ca. 1 time.
Det første stop var at KAROO, som er det sted hvor dyr der er blevet skudt, bliver klargjort, så de bl.a. kan blive sendt hjem til Danmark. Det var en rigtig god oplevelse og vi fik en god rundvisning og fik forklaret hvor lang tid det tager at få dyr ordnet. Vi regner med måske at have vores kudu hjemme i Danmark til jul 2025. Efter rundvisningen kørte vi mod syd, vi holdt ind et sted og fik noget frokost og noget lokalt. Det var et dejligt og hyggeligt sted. Så skulle vi ud at se en gulerodsproducent, hvor der var en hel masse som arbejdede, og vi fik en forklaring på hvilke arbejdsrutiner de brugte.
Sidst på dagen kørte vi til ”De Oude Meul”, hvor vi skulle bo i 2 nætter. Det var en herregård som var blevet lavet om til hotel af en af Pouls skolekammerater. Her fik vi vores værelser og kunne slappe lidt af. Kristian og Mogens valgte at gå en tur i de omliggende skove, hvilket var lidt vildt, for på samme tid havde Grethe og jeg fået at vide at i ugen før var der en leopard som havde spist nogle af gårdens får. De kom heldigvis hjem i god behold . Denne aften skulle vi spise på hotellet, og her skulle vi have Zebrabøffer, de var lidt søde i smagen men sjov oplevelse at få lov at smage.
Onsdag d. 14/8-2024
Efter en dejlig nats søvn og en dejlig morgenmad, skulle vi på udflugt. Vi startede med at kører ud til nogle huler, hvilket var en fantastisk oplevelse. Utroligt hvor smuk det kan være dernede og hvor varmt det egentlig var. Efter at have set hulerne skulle vi også et sted hen hvor vi skulle smage nogle forskellige vine og portvine. Stedet hed Karusa vingård. Det smagte simpelthen godt, vi endte også med at købe 3 flasker portvin med hjem. Derefter kørte vi videre til at et sted, hvor man kunne sidde og spise helt nede ved vandet. Det var et rigtig smukt sted, med nogle smukke omgivelser og et rigtig roligt sted. Derefter gik turen til et shoppested, hvor vi var inde i nogle butikker som lignede lidt byggemarkeder. Derefter gik turen hjem til hotellet, hvor vi atter fik noget rigtig godt at spise. Vi fik også spillet kort og smagt på vores portvin.
Torsdag d.  15/8-2024
Da vi stod op denne morgen, var det virkelig koldt. Det var tæt på frysepunktet, og der var is på forruden af bilen. Så det var helt mærkeligt. Efter at have spist en dejlig morgenmad, skulle vi atter ud at køre. Denne gang gik turen mod George, turen endte på en stor farm med 3.000 kvæg. Vi skulle bo i et gæstehus ved denne store farm. Efter vi havde set hvor vi skulle bo kørte vi ud til farmen. Det var lidt vildt for der var hegn hele vejen rundt om farmen, det er ikke lige noget vi er vant til at se herhjemme på samme måde.
Det var sjovt at se hvordan man passer dyrene dernede, det var næsten ligesom man gjorde herhjemme for en del år siden. Denne aften endte vi med at grille noget mad, og så brugte vi ellers bare aftenen på at spise, drikke og snakke til langt ud på natten.
Fredag d. 16/8-2024
Denne dag begyndte vi med at køre rundt omkring på markerne ved farmen, hvor der blev dyrket avokado. Vi var også inde og se hvordan deres vandings system virkede, hvor de bare havde styr på hvornår der blev sendt vand ud på markerne og hvor meget. Derefter gik turen mod George, hvor vi skulle ud til havet. Her endte vi med at gå en lang tur langs vandet, hvor der var mange bølger. Vandet var varmere end vi havde regnet med, specielt efter det havde været frostvejr, der hvor vi var dagen før, så det overraskede os meget. Det endte dog kun med at blive en lille soppetur. Vi spiste frokost på en fiskerestaurant, hvor der var en smuk udsigt ud over havet. Jeg endte desværre med at få en frygtelig tandpine, så jeg fik også prøvet at komme en tur til tandlægen i Sydafrika. Efter jeg havde været til tandlæge, kørte vi tilbage til farmen hvor vi boede, hvor der blev lavet aftensmad over bål. Her fik vi mørbraden fra den kudu Kristian skød sammen med nogle små vildt pølser. Derefter fik vi en sammenkogt ret med vildt som var blevet skudt på Pouls farm. Det var virkelig lækkert.
Lørdag d. 17/9-2024
Denne lørdag forlod vi farmen tidligt om morgen. Vi skulle ud at se en appelsinpakkeri, men inden var vi på en lille pub, for at spise frokost og se en Rugby landskamp mellem Sydafrika og Australien. Det var noget af en oplevelse både at opleve stemningen og selve kampen. Men Sydafrika vandt kampen, så alle inde på pubben var i godt humør. Derefter skulle vi hen at se et appelsin pakkeri, men man bliver overrasket over hvordan appelsiner bliver behandlet, både med klorin og voks. Efter en flot rundvisning gik turen til Port Elisabeth. Hvor vi skulle bo i nogle små hytter ude i skoven.
Søndag d. 18/8-2024
Så var vores Sydafrika eventyr ved at række mod ende, og i dag var dagen hvor vi skulle rejse hjem igen. Vi skulle være i lufthavnen kl. 7:00 så vi havde endnu en dag hvor vi skulle tidlig op, men det var vi jo efterhånden vant til på denne tur.
Så begyndte rejsen hjem. Den første flyvetur var ikke så lang, da vi kun skulle flyve til Johannesburg. Her havde vi nogle timer, inden vi skulle med et fly til Doha, som var en 8 timers lang tur. Ved 2-tiden om natten til mandag skulle vi med flyet til København. Alle flyturene gik rigtig godt, men det var nu rart at være tilbage i København, hvor vi kunne nyde det gode vejr inden vi skulle med toget til Give. Det var nu rart da vi endelig var hjemme igen.
Eftermæle:
Vi har haft en helt fantastisk tur, hvor der er blevet prøvet grænser af, især i forhold til maden. Vi prøvede mange nye slags kød og retter, som var utrolig spændende. Den storslåede natur og alle de vilde dyr vi så er noget vi aldrig kommer til at glemme og det er en tur vi vil se tilbage på med mange uforglemmelige minder.

Bedste hilsener
Mogens & Anne Grethe og Kristian & Ida Utoft

Relaterede rejser

Se alle vores rejser
Potentielle vildtarter:

7 dage total